Fundacja głos dla życia

adv
adv

Kompleksy i samoocena nastolatka

Budowanie pozytywnej samooceny
Jeśli chcemy, by nasze dzieci miały wysoką samoocenę, uczmy je rozwiązywania problemów, podejmowania wyzwań, wkładania wysiłku, wytrwałości, cierpliwości, pracowitości. Wysoka samoocena jest wynikiem realnych osiągnięć. Szacunek do samego siebie jest wynikiem zachowywania się w sposób godny szacunku. Jeśli nauczyciel daje dziecku „na zachętę” wyższą ocenę niż zasługuje, nie powoduje to wzrostu samooceny. Dziecko wie, jak jest naprawdę. Może stwierdzić: „nie warto wkładać wysiłku w naukę, tylko robić dobre wrażenie” lub gorzej: „widocznie jestem naprawdę głupi, skoro nikt ode mnie na serio nie wymaga”. A zatem nagrody „na zachętę”, mające sprawić, by dziecko lepiej się poczuło, mogą mieć odwrotny skutek.
Podstawą jest wyznaczanie realnych, ale ambitnych standardów zachowań jeśli, na przykład, wprowadzamy przedszkolakowi tablicę z gwiazdkami za dobre zachowania, niech będą to rzeczy konkretne: „samodzielne posłanie łóżka”, „gdy mama zawoła, przychodzę od razu”. Kiedy stawiamy konkretne wymagania, dajemy szansę dziecku na dobre zachowanie.

czytaj więcej w wydaniu papierowym

zamów prenumeratę

* cena brutto + koszt dostawy