Czym jest bezpieczny wizerunek w sieci? | Fundacja Głos dla życia

Fundacja głos dla życia

adv
adv
adv
adv

Czym jest bezpieczny wizerunek w sieci?

Jeszcze parę lat temu Internet postrzegany był jako świat wirtualnej rzeczywistości, sztuczny i odrealniony. Dynamiczny rozwój technologii doprowadził do zmian i redefinicji.
Od prawie dwóch dekad badacze zjawisk związanych z cyberświatem obserwują zmianę jakościową i szukają odpowiedzi na pytanie: jacy jesteśmy ONLINE, a jacy OFFLINE? Nie oceniają już czy coś jest prawdziwe czy odrealnione, ale określają rodzaj aktywności. To przenikanie dwóch światów – online i offline, stawia nowe wyzwania, szczególnie te związane z ochroną dzieci i młodzieży przed zagrożeniami płynącymi ze świata Internetu. O ile dla dorosłych ten świat, w dużym uproszczeniu, jest przestrzenią wymiany informacji, a znajomość technologii pozwala na w miarę sprawne ich odnalezienie, to wśród młodego pokolenia sytuacja wygląda bardziej dynamicznie.
W ciągłym online
Młodzi ludzie posługują się urządzeniami oraz Internetem tak biegle, że często służą starszym jako doradcy w tej dziedzinie. Obsługa urządzeń nie stanowi dla nich trudności, a połowa badanych (raport NASK 2014 r.) jest pewna, że dobrze radzi sobie w kwestiach sprzętu i Internetu. Jednak te umiejętności mają niewiele wspólnego z przewidywaniem konsekwencji, które mogą przynieść te działania.
W zawrotnym tempie obniża się wiek, w którym dzieci zaczynają samodzielnie korzystać z Internetu. Obecni licealiści rozpoczynali surfowanie w necie w wieku około 10 lat, a już 13-latkowie rok szybciej, w wieku 9 lat. Dla współczesnych nastolatków i młodych dorosłych korzystanie z Internetu jest rzeczą naturalną, a wręcz pożądaną. Korzystanie ze smartfona jest bardziej oczywiste niż mycie zębów. Z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte (raport z 2016 r.),
w Polsce wśród osób urodzonych po 2000 r. wynika, że młodzi użytkownicy w bardzo krótkim czasie po przebudzeniu sięgają po telefon. Aż siedmiu na dziesięciu uczniów w wieku od 13-16 lat, ma kontakt ze smartfonem już w ciągu kwadransa po przebudzeniu, a bezpośrednio po otwarciu oczu, po telefon sięga 36% nastolatków. Wśród pozostałych grup wiekowych odsetek ten wynosi 6-7%.
Widoczna jest również tendencja, że wraz z wiekiem wzrasta skłonność do stałego bycia online. W Polsce 86,2% nastolatków korzysta z Internetu codziennie, z czego połowa, bo 43,2% pozostaje zalogowana do sieci, przy pomocy urządzeń mobilnych (głównie smartfonów) przez cały dzień. Dotyczy to całej grupy niezależnie od płci. W konsekwencji tego przeciętny nastolatek spędza w Internecie około 3 godzin i 40 minut dziennie.

czytaj więcej w wydaniu papierowym

zamów prenumeratę

* cena brutto + koszt dostawy